Men samarbejde gennem værdikæden er også vigtigt, mener leder af Ejerservice i Danish Crown Beef Solvejg Horst Petersen
Budskabet fra Danish Crown Beef er ganske klart. Den andelsejede fødevarekoncern skal nok slagte alle de kalve, andelshaverne har brug for at få slagtet. Det er dog nødvendigt, at alle led i værdikæden tager et ansvar for at få tilført værdi, hvor det er muligt.
- Som jeg ser det, er det at krydse malkekvæg med kødkvæg helt afgjort vejen at gå, hvis man skal give kalvene en større værdi. De skal fodres rigtigt for at sikre god tilvækst, være fri for sygdomme og så videre, men genetikken danner hele fundamentet. Vi skal prioritere de racer, der har anlæg for kød, siger leder af Ejerservice Beef i Danish Crown Solvejg Horst Petersen.
- Kødkvægskrydsninger har ganske enkelt mere kød på kroppen, de har en højere slagtevægt, og opnår højere godkendelsesprocent til ”Dansk Kalv”, slår hun fast og understreger, at hvis man vil forøge værdien i kalveproduktionen, så er det nødvendigt at producere i den retning, Danish Crown har defineret i konceptet ”Dansk Kalv”.
Ensartethed er en forudsætning
En ting er således at slagte alle de kalve, der er brug for. En anden ting er at sikre, at der er økonomi i det. Det kræver, at der i sidste ende er forbrugere, som vil betale for kødet, og dagligvarebutikker, der ønsker at have det liggende i deres kølediske. Her kommer genetikken igen ind i billedet. Det er således ikke nok, at der er mere kød på kalvene.
- Vi slagter alle de racer, der kommer ind. Men det er tydeligt at se forskel på dem, der er renracede malkekvægskalve og dem, der er krydsningskalve. Derfor er der efterhånden også mange af vores kalveproducenter, der har en målsætning om at øge andelen af krydsningskalve i deres kalveproduktion, fordi det er der bedre økonomi i, siger Solvejg Horst Petersen.
- Forudsætningen for at vi kan sælge kødet til en god pris, er, at vi kan levere et produkt, der er ensartet i kvaliteten. Det er særligt en udfordring, hvis vi taler om kød fra kødkvæg. At vi kan levere kød med eksempelvis den rigtige fedtmarmorering eller culotter, der har en ensartet størrelse. Vi har brug for en større grad af ensartethed, siger afdelingslederen og forklarer, genetikken også her spiller en nøglerolle.
Der er et marked
Til trods for at de nye kostråd siger, at vi skal spise mindre kød, og at der hos flere og flere forbrugere er fokus på kødproduktionens betydning for klimaforandringerne, er Solvejg Horst Petersen ikke i tvivl om, at det er muligt at afsætte endnu mere godt dansk okse- og kalvekød herhjemme.
- Det er ud fra det faktum, at der bliver importeret en hel del oksekød. Vi ved at danske forbrugere gerne vil spise danske produkter. Vi har derfor en opgave i at få forbrugerne til at vælge dansk kød, når der skal oksekød på menuen i de danske hjem, forklarer hun.
Skal have tillid
Danish Crown er i fuld gang med at markedsføre ”Dansk Kalv”, og der er flere strenge at spille på for at sikre, at danskerne køber dansk kalvekød, påpeger Solvejg Horst Petersen. Konceptet taler således både til de forbrugere, der ønsker kvalitet, de forbrugere, der har fokus på dyrevelfærd og de forbrugere, der har fokus på klimaet. Eksempelvis er dansk kalvekød ikke blevet fragtet fra andre kontinenter for at nå frem til de danske kølediske.
- Som sagt er det ikke et problem at få dyrene slagtet. Opgaven er at få skabt mest mulig værdi, så produktionen er rentabel. For at skabe mere værdi kræver det, at vi alle i værdikæden er indstillet på at strække os lidt længere. Hos Danish Crown Beef kan vi ingenting gøre alene. Alle led i kæden skal arbejde sammen, slår hun fast.
Herhjemme er der desuden et stærkere fokus på at bruge foder, der er mindst muligt klimabelastende. I forhold til dyrevelfærd, så er to hjerter, en naturlig del af Dansk Kalv-konceptet.
- Det er vigtigt, at forbrugerne har tillid til produktet, og derfor er det vigtigt, at vi kan dokumentere, hvilket liv den enkelte kalv har haft, siger Solvejg Horst Petersen.
Mere værdi
Hun understreger, at selv om Dansk Kalv er et stærkt koncept, så har Danish Crown også planer om andre koncepter. Solvejg Horst Petersen nævner som eksempel, at det kunne være en mulighed at lade kalvene leve længere og i stedet ende som et stykke mørt, rødt oksekød.
- Vi skal ud på den samme rejse, som mælken har været på. Engang konkurrerede supermarkederne om tilbud på tre liter mælk, nu handler drikkemælk om meget mere end det. Der er kommet flere forskellige kategorier af mælk, og der er på den måde tilført mere værdi i den produktkategori. Det er samme opgave, vi skal lykkes med i forhold til det danske oksekød, forklarer Solvejg Horst Petersen.
- Som sagt er det ikke et problem at få dyrene slagtet. Opgaven er at få skabt mest mulig værdi, så produktionen er rentabel. For at skabe mere værdi kræver det, at vi alle i værdikæden er indstillet på at strække os lidt længere. Hos Danish Crown Beef kan vi ingenting gøre alene. Alle led i kæden skal arbejde sammen, slår hun fast.