Solen skinner og gårdspladsen er nyrevet. Umiddelbart ligner det hvilken som helst anden dag på Stensagergaard ved Aars. Men går man tættere på den store malkestald er den eneste man hører lyden af rør det falder mod jorden og mandestemmer. Køerne er væk, og pladsen foran bygningen er befolket af mennesker i hvide heldragter og biler fra Dansk Industri og Skadeservice.
Onsdag den 2. august om aftenen udbrød der brand i Stensagergaards teknikrum, som ligger i forlængelse af malkestalden. Ilden var begyndt at sprede sig til stalden, men gårdens ejer, Jens Kristian Jensen og hans medarbejdere lykkedes med at få gennet køerne ud.
I løbet af natten flyttede Jens og hans medarbejdere køerne over på en naboejendom, hvor der stod en tom stald de kunne leje. Jens blev herefter indlagt til observation for røgforgiftning, og kaldte fra sygesengen ekstra personale ind, så hans fodermester og øvrige team ikke skulle lide mere overlast end branden allerede havde forsaget.
Noget af det der virkeligt har varmet Kristian i den svære tid, er den enorme hjælp ham, hans familie og personale har mødt. ”Det har overrasket os virkeligt meget hvor hjælpsomme menneskerne omkring os har været. Jeg valgte også at lave et Facebook-opslag hvor jeg takkede bredt. Det har virkeligt været enestående”.
Et par af de hjælpende hænder tilhørte Lars Peter fra SenseHubs supportservice.
Onsdag morgen tjekkede han som vanligt Nordjyske’s nyhedsoverblik fra sin computer, og bed mærke i der havde været brand på en kvægejendom i hans nabolag. ”Jeg tænkte at jeg hellere lige måtte tjekke om de brugte SenseHub, for så kunne det jo være jeg kunne se dem på min alarm-liste.” Og ganske rigtigt, Stensagergaard var på alarmlisten. Lars Peter ringede derud og fik fat i Jens Kristian, som i første omgang gerne ville have hjælp til at få transponderne på sine kvier op og køre igen. ”Hvis vi kunne, ville vi helst undgå at miste nogle brunster, så det var det første sted vi satte ind” fortæller Jens Kristian. Kvierne stod i en stald på en anden ejendom, men hovedboksen sad i malkestalden, og i løbet af onsdag lykkedes det Lars Peter at finde et brugt anlæg på Vikings lager i Aarhus, som han satte op, som var det Stensgaards eget.
Jens Kristian og hans medarbejdere havde rigeligt at se til, og derfor var det også Lars Peter der kom til at tænke på, at data lagres en uge, hvorefter det slettes. Derfor var det vigtigt at få resten af transponderne op og køre: ”En ting var at få styr på brunsterne, så Jens Kristian kunne fortsætte med at inseminere. Men derefter kom jeg til at tænke på, at det også var vigtigt for dem at undgå at miste deres data. SenseHub er lavet sådan, at det både kører via internettet og lokalt. Det vil sige, at den lokale SenseHub-boks på gården tager over, hvis internettet er nede, og at dataene bliver lagret ”i skyen” (på nettet) hvis den lokale boks er nede. Men dette system fungerer kun en uge af gangen, så udviskes tidligere data for at gøre plads til nye.”
Lars Peter ringede derfor til Jens Kristian endnu engang for at høre, om de kunne få installeret internet i den lejede stald, så de også kunne få køerne koblet op igen. ”Det ville klart være en fordel for os at få hele besætningen overvåget. Særligt fordi vi havde 8 køer der havde fået røg, og vi gerne ville kunne overvåge deres adfærd nøje. Derudover er det klart, at det at flytte til en ny stald også påvirkede hele besætningen, og vi savnede at kunne følge med i deres adfærd” fortæller han. Ikke desto mindre var det allerede fredag eftermiddag, og Jens Kristian havde rigeligt med beslutninger der skulle tages og mennesker der skulle have fat i ham: ”Der var simpelthen ikke tid til også at tage sig af SenseHub” fortæller han.
Lars Peter kunne dog ikke slippe tanken. Hvis ikke han fik anlægget op at køre inden weekendens udløb, ville køernes data gå tabt. Noget måtte gøres. Løsningen blev en lille familieudflugt til Aars lørdag. Lars Peter tog sin søn med ud til Jens Kristian, og sammen fik de sat internettet op i den nye stald, og forbundet det hele til Stensgaards anlæg. ”Måske er jeg lidt af en datanørd, men jeg ville bare så gerne at Stensgaard kunne bevare deres ubrudte data-række, og beholde deres historik på besætningen. Jens Kristian har været en af pionerene på SenseHub, og har været med helt fra star- ten. Hvis jeg kunne gøre noget til at hans information ikke gik tabt, ville jeg godt investere min lørdag i det” fortæller Lars Peter.
Vigtigheden af stabilitet og kontinuitet har i SenseHubs system har været et fokuspunkterne helt siden starten af systemets udvikling: ”Vi valgte at det skulle være både en lokal og internetbaseret løsning for at sikre den størst mulige sikkerhed for kvægbrugeren. Og i situationer som denne beviser vores strategi sit værd” fortæller Thorkild Kallestrup, direktør i, og grundlægger af, SenseHub. Selvom det måske er for tidligt at tale om en lykkelig slutning, er Jens Kristian Jensen rørt over den store opbakning han har mødt fra alle kanter, og heldigvis kom ingen mennesker til skade. ”Vi havde som sagt 8 køer der blev udsat for røg, og vi har måttet aflive én, men de resterende ser ud til at komme sig fint – noget SenseHub også hjælper os til at holde øje med.”
Spørger man Jens Kristian om han har et råd han ville give videre til andre bønder der endte med at stå i samme situation er svaret klart: "Investér i ekstra personale. Der er så mange beslutninger der skal tages, en ny hverdag der skal etableres, og så skal du som leder også have overskud til at tænke langsigtet. Det har du ikke hvis dine folk og dig hele tiden er på bagkant.