Den moderne bondekone
Selvom Kristina har fuldtidsarbejde uden for bedriften og ikke er uddannet inden for landbruget, så har hun en væsentlig rolle på hende og Thomas Søgaards fælles bedrift.
Af avlsrådgiver Kristina Vanggaard Brødbæk
Kristina og Thomas mødte hinanden på efterskolen og blev kærester i 2005. Siden har de fulgt hinanden gennem tykt og tyndt, og i dag driver de Thomas’ barndomshjem sammen. Parret blev gift i 2016 og har i dag tre børn på hhv. seks, fire og et år – alle er født i januar, da det passer godt ind i det travle landmandsliv.
Hvis jeg skulle være landmand, skulle jeg være selvstændig
Efter flere års planlægning overtog Kristina og Thomas bedriften 1. april 2021, men selvom overtagelsen skete hurtigt, var den nøje gennemtænkt. De føler selv, at de har været privilegerede, da der aldrig har været pres eller forventninger fra Thomas’ forældre om, at de skulle overtage bedriften. Thomas pointerer dog: ”Hvis jeg skulle være landmand, så skulle jeg være selvstændig”. De har også set på andre bedrifter inden overtagelsen, da det ifølge Kristina var vigtigt ikke at stirre sig blind, og se fordele og ulemper ved bedrifterne. Siden overtagelsen har de foretaget mange ændringer og udvidelser. Der er kommet 60 årskøer mere til, hvilket allerede var planlagt inden overtagelsen. Derudover har de forbedret faciliteterne ved kalvene væsentligt med et nyt kælvningsområde, nyt område omkring kalvene samt et nyt kalvekøkken. Endelig har de også lavet køresiloer, købt maskiner til at lette hverdagen og sidst, men ikke mindst, lavet “Folkestue”, som vi vender tilbage til.
Jeg stiller mange spørgsmål til Thomas’ rutiner
Thomas fungerer som ejer og daglig leder, hvor han udfylder huller i arbejdsplanen ved ferie og sygdom. Egentlig ser han mest sig selv som arbejdende leder, og har et par faste malkninger om ugen. ”Jeg prøver at gøre meget for at uddelegere opgaverne”, forklarer Thomas, mens Kristina supplerer: ”Det er en øvelse for ham”. Kristina har en mere bagvedliggende rolle og har styr på bagsmækken – på den private side, ligesom hun yder god sparring omkring ledelse, medarbejdere og strategi. ”Jeg stiller mange spørgsmål om, hvorfor vi vælger at gøre tingene på netop den måde – det gælder også ved rutineopgaver og arbejdsplanlægning”. Ifølge Thomas kan det være udfordrende med alle spørgsmålene, men giver også stof til eftertanke. Til trods for at Kristina ikke er uddannet inden for landbruget, så har hun igennem mange år haft en fast plads på arbejdsplanen, da hun læste på universitet. Dermed har hun en god forståelse for, hvordan det hele hænger sammen. Selvom hverdagen kan være travl med fuldtidsjob, tre børn og gift med en landmand, så er hun ikke bleg for at hjælpe på bedriften, når der er brug for det.
Landmand og ingeniør
Kristina arbejder som projektleder i Dantherm Group; et ledende firma inden for klimaløsninger på det europæiske marked. Hun er uddannet civilingeniør i forretningsudvikling, og bruger sin viden om ledelse og mennesker aktivt i både sit arbejde og på bedriften. I jobbeskrivelsen er der ikke ledelsesansvar, men indirekte ledelse, da det er hendes opgave at drifte projekter, få medarbejderne med til at løse opgaverne på trods af tre produktionssteder i Europa. Thomas er uddannet faglært landmand i 2009 fra Asmildkloster Landbrugsskole og har efterfølgende videreuddannet sig til produktionsleder i 2010 og virksomhedsleder i 2016. Udover arbejdet på bedriften har Thomas også nogle tillidsposter, hvor han er formand for Nordvestjyllands Jerseyforening, valgt til Jersey Avlsforum og tidligere været i Jerseys bestyrelse. Derudover er han formand for det lokale landindvindingslag, men i forhold til tidligere er der skruet ned for udvalgsposterne, da tiden er knap og skal prioriteres.
En bedrift med medarbejderhåndbog og “Folkestue”
Siden overtagelsen har Kristina og Thomas indført flere forbedringer og ændringer. De har implementeret månedsmøder og forfattet en personalehåndbog for at sikre klare retningslinjer for deres medarbejdere, som nu kommer fra både land og by. Alt dette er på foranledning af Kristina, og det er ligeledes hende, som er tovholderen bag det. Men som en del af ejerskab og medarbejderudvikling, ser de begge, at det drives og vedligeholdes af medarbejderne. Thomas uddyber: “Vores medarbejdere har mange ideer og tiltag til udvikling af gården, hvilket vi nyder godt af og opfordrer til”. Med 13 ansatte, inklusiv to elever, to fleksjobbere samt Thomas’ mor, Carina, lægger de stor vægt på holdånd og det sociale fællesskab. “Folkestuen”, hvor de ansatte samles i pauserne, til månedsmøder, julefrokoster osv., spiller en central rolle i at adskille arbejde og fritid: ”De ansatte skal ikke spise i stuehuset, da det er vigtigt, at vi kan adskille arbejde og fritid. Desuden er det ikke altid nemt med tre mindre børn at have så mange ansatte inde og spise”, fortæller Kristina. “Folkestuen” ligger tæt på stuehuset, og Carina er den primære drivkraft herovre, hvor hun udover at sørge for mad, hjælper med bogføring, ad hoc-opgaver og sparring. Som tidligere nævnt er det sociale en vigtig parameter for Kristina og Thomas, så derfor er det også helt naturligt, at hvis Kristina er hjemme med børnene, så bliver morgenmaden ofte spist i “Folkestuen” sammen med de ansatte.
Vi driver bedriften sammen!
”Vi driver denne bedrift sammen!”, fortæller Kristina og Thomas enstemmigt. De ønsker at drive en bæredygtig virksomhed – både på det personlige og økonomiske plan. Kristina forklarer: ”Vi skal være ordentlige og tjene penge på en ordentlig måde, som vi kan stå inde for”, og Thomas fortsætter: ”Vi skal have en god hverdag. Man kan sagtens gøre det anderledes, men der er flest hverdage, så det skal fungere godt for familien og de ansatte”.
Friheden er vigtig
Den gode hverdag er vigtig for parret, og Kristina forklarer: ”Vi sætter pris på de små ting i hverdagen, som man som lønmodtager ikke kan. F.eks. en lille ting som at kunne aflevere sine børn i pasning eller skole samt være en del af deres liv og deres fritidsaktiviteter”, og Thomas supplerer: ”Man kan sidde under bøgetræet med god samvittighed og spise en is”. Det er ligeledes vigtigt for dem begge, at tiden sammen prioriteres, men også at der er tid til deres egne fritidsaktiviteter. I 2021 flyttede Kristina og Thomas over på deres nuværende ejendom, hvilket har givet børnene mulighed for at blive en endnu større del af hverdagen på bedriften. Børnene vil gerne vise bedriften frem for deres kammerater, og bl.a. børnehaven har været på besøg. Som en del af den gode hverdag, er det vigtigt for Kristina og Thomas, at dørene altid er åbne på deres bedrift. Ifølge Kristina og Thomas er afstanden mellem land og by ved at blive større, og derfor er det vigtigt, at vi åbner dørene. En af Thomas’ kammerater stillede spørgsmål til, hvorfor de sagde ja til alle de besøgende, når de i forvejen havde nok at se til, men Thomas svarer: ”Man kan blive rig på mange ting. Oplevelser er også noget af det”. Som en del af de åbne døre har ”Tastum Jersey” også en aktiv Facebook-profil, hvor Kristina er SoMe ansvarlig. Der bliver fortalt om hverdagen, de besøgende, de sociale arrangementer for de ansatte og meget mere.
Tastum Jerseys advisory board
”Vi er generalister, så vi har brug for nogle specialister til at sparre med og "se" det, som vi ikke ser”, fortæller Kristina og Thomas, og Kristina fortsætter: ”Thomas har mange ideer, men vi har brug for at vende det med vores advisory board”, som består af en tidligere arbejdsgiver, en kvægnørd og en økonomimand. Kristina og Thomas har bestemt, at hvis deres advisory board siger nej til ideen, så bliver den parkeret, men siger de ja, så går de videre med det. Der er fastsat tre møder om året, hvor der er en fast dagsorden. Deres advisory board er ikke et krav fra banken, men en mulighed for at diskutere forskellige emner med folk, som ikke har følelserne i klemme på bedriften.
Forventningerne til fremtiden er optimistiske
”Vi følger strukturudviklingen og ser, hvad der sker i fremtiden. Men vi har formentlig et nyt malkecenter, som er automatisk, og et nyt stuehus. Vi driver mere jord, hvor vi også laver mere mad direktetil mennesker”, fortæller Thomas. De har sammen en klar vision for fremtiden, hvor de ikke nødvendigvis ønsker flere køer, men ser muligheder for at udvide jordbruget og eksperimentere med nye afgrøder. De ser frem til at fortsætte med at skabe en bæredygtig og økonomisk ansvarlig bedrift, hvor der fortsat er plads til personlig trivsel og familieaktiviteter. Kristina og Thomas er et godt eksempel på, hvordan kærlighed, familieliv og passion for landbrug kan kombineres, hvor de med deres forskellighed og kompetencer kan skabe en succesfuld og tilfredsstillende tilværelse sammen.
Tastum Jersey, Tastum syd for Skive:
- Drives af Kristina og Thomas Søgaard
- Ejer 235 ha, men har 500 ha i markplanen. Samarbejder med en planteavler
- 13 ansatte
- 520 årskøer – økologiske
- Jerseykøer
- Leverandør til Thise Mejeri
- 6.704 kg mælk, 398 kg fedt og 284 kg protein (Ydelseskontrollen)