En tro følgesvend
Bæredygtighed er et af de helt store ord lige nu, men der er mange i kvægsektoren, der har praktiseret det længe før det kom på mode. Det hed bare sådan noget som at "passe på sine ting" og "reparere i stedet for at smide ud". Inseminøren Jørgens historie er en sød fortælling om netop det – og om, hvordan han og hans Ford C-Max har været ude for lidt af hvert i deres 19 år sammen.
Det er nu ved at være 2 år siden, I har hørt fra det Østfynske, om en inseminør kaldet Jørgen.
Jørgen startede som inseminør i 2005, og blev ved samme lejlighed introduceret for den dengang fabriksnye Ford C- max. Om det var kærlighed ved første blik, forlyder der intet om, men sikkert er det, at ingen af de to dengang vidste, hvor lang tid de kom til at følges ad – og at de 19 år senere stadig stod hinanden bi.
𝗜𝗻𝘀𝗲𝗺𝗶𝗻ø𝗿 𝗝ø𝗿𝗴𝗲𝗻 𝗟𝗮𝗿𝘀𝗲𝗻 𝗳𝗿𝗮 𝗙𝘆𝗻 𝗳𝗼𝗿𝘁æ𝗹𝗹𝗲𝗿:
"Da I sidst hørte fra C-Maxen og jeg, havde speedometret rundet magiske 888.888 km.
Men ja, som I sikkert har regnet ud, stoppede vi ikke med det.
Tværtimod! Denne gang kan vi med stolthed vise et speedometer, der er landet på 999.999 km. Og ja hjulene kører da stadig rundt – så det vel snart et klenodie?
Mit håb var, at jeg også kunne have vedhæftet et foto, hvor kilometertælleren var startet forfra med 000000, men det har desværre ikke været muligt, da forholdsvis "nye" biler ikke kan tælle, hvad der sker efter 999.999 km. Så nu er det kun triptælleren, der tæller videre fra 0.
Jeg håber ikke at synshallen giver mig den anmærkning, der handler om km fusk 😉 I så fald må jeg indgive klage til Ford Danmark om ikke at kunne dokumentere, hvor mange km jeg kører.
𝗘𝘁 𝗯𝗲𝗴𝗶𝘃𝗲𝗻𝗵𝗲𝗱𝘀𝗿𝗶𝗴𝘁 𝟮𝟬𝟮𝟰
Det har faktisk været et rigtigt sjovt halvår, jeg har kørt i 2024. Der har ikke været en uge, hvor mindst 2-3 nysgerrige landmænd og medhjælpere har forhørt sig om, hvor mange km, der var igen.
I onsdags fejrede mine drenge og jeg de 1.000.000 km med pizza, rødvin og champagne. For sjov regnede de ud, at jeg havde siddet ca. 20.000 timer i bilen, og brugt ca. 58.000 i Diesel. Nå ja, vil nogle måske sige ”det er ikke CO2-venligt”. Men gennemsnitsbiler bliver skrottet ved 220.000 km i Danmark, så min har kørt 4,5 bil i graven 🤭 Det er da meget flot, synes du ikke?
𝗘𝗿 𝗱𝗲𝗿 𝗳𝗮𝗿𝗹𝗶𝗴𝘁 𝗽å Ø𝘀𝘁𝗳𝘆𝗻? – e𝗹𝗹𝗲𝗿 𝘃𝗮𝗿 𝗱𝗲𝘁 𝘀𝗮𝗯𝗼𝘁𝗮𝗴𝗲?
Nå, men det var ellers lige ved, at vores gode forhold var ved at blive saboteret.
For vel snart 3 uger siden var Forden ved at miste livet, da jeg blev torpederet af en landbrugsmedhjælper, bevæbnet med en Ford 6700 med kreaturvogn.
Om det var sabotage, eller det var uforsigtig kørsel, hvor det unge menneske skar et sving, med buler og ridser til følge og et sidespejl, der røg sig en tur, ved jeg ikke helt 😉 Uheld sker jo, men vi kom heldigvis alle derfra i ok stand, og Forden og jeg er tilbage på de Østfynske veje.
Jeg har dog efterfølgende tænkt på, om der mon er særligt farligt på Østfyn? Det er ikke længe siden at foreste kofanger "fangede" en trailer, der blæste omkring i en forårsstorm.
Den var ikke klar over, at der var højre vigepligt.
Det bliver til en del telefoneren med forsikringsselskaber og bilejere, når Forden og jeg ikke er på staldbesøg, men heldigvis er humøret stadig højt – og hvem ved – måske kører vi stadig om nogle år? Så kan det jo være der kommer en lille hilsen igen 😉
God fredag derude!"